Дітям та підліткам з інвалідністю та
комплексними порушеннями розвитку в період карантину складно, вони відчувають
тривогу та паніку. Їх безпечний режим дня зруйнувався. Батьки розуміють, що
самоізоляція важлива для зменшення ризику інфікування, бо в них є доросла
частина — свідомість.
Дітям незрозумілі терміни «коронавірус»,
«інфікування», «самоізоляція». Вони не усвідомлюють всі процеси, бо реагують
підсвідомо і їх безпечне середовище перетворюється на небезпечне.
Батькам треба заспокоїти дітей,
підтримати і створити умови, які допоможуть адаптуватися до нового режиму.
10 рекомендацій для батьків, які виховують дітей з комплексними порушеннями
розвитку.
🖤 Зробіть період їх життя безпечним
Створіть режим дня, який має схожі
елементи попереднього режиму. Режим дня можна намалювати разом із дитиною,
зліпити, приклеїти певні предмети на плакат, розкласти предмети-символи у
коробочки. Плакат із режимом дня має залишатися в кімнаті дитини та постійно
бути в роботі, зранку. Батьки таким чином зможуть розкласти раціональні
елементи та структурувати їх певними малюнками чи предметами.
🖤 В
одному дні мають бути постійні види діяльності
Різноманітні види діяльності мають
зацікавити дитину та переключити зі страху на спокій. Але мають бути і постійні
види діяльності, які будуть повторюватися в конкретний час щоденно. Ними можуть
стати прийоми їжі, заняття з мамою чи конкретні ігри. Це надасть спокій та
впевненість в тому, що буде завтра.
🖤 Ігри
з усією родиною як щоденний ритуал
Ігри дають безпеку на підсвідомому
рівні, бо вся родина збирається разом, вся родина є силою. Можуть бути рухливі
ігри, настільні, логічні чи тілесні. Головне, щоб ритуал зберігся в конкретний
час і частину доби, наприклад ввечері. Так дитина також розуміє, що всі у
безпеці.
🖤 Емоційні
вибухи мають переростати в емоційну тишу
Якщо дитина не справляється зі страхом
чи панікою, необхідно її заспокоїти. Бути поруч, обіймати, витирати сльози,
поїти водою чи чаєм, зігрівати ковдрою, спокійним голосом розповідати про
емоції і про те, що це нормально їх відчувати (таке промовляння допомагає і
батькам залишатися спокійним і реагувати з «холодною головою»), натискати на
тіло дитини, визначаючи її кордони, мугикати звуки ммм, ннн для заспокоєння,
тримати за руку, співати на вушко улюблену пісеньку. В цей момент батьки є тою
свідомою частиною для дитини, якої у неї немає.
🖤 Розповідайте
про коронавірус.
Такі бесіди мають бути кожного дня для
всіх дітей, які є в родині. Навіть, якщо ви думаєте, що дитина не розуміє, все
одно розповідайте про цей вірус і про те, що зараз всі вдома. Вчителі,
куратори, реабілітологи, тренери — всі важливі для дитини люди зараз не працюють,
а сидять вдома. Відповідайте на різні питання, навіть безглузді питання є
маркером того, що дитина хвилюється. Коронавірус можна малювати, ліпити,
вирізати з картону, журналів для того, щоб дати уявлення дитині та
матеріалізувати його. Складайте казки чи історії про нього. Важливо, щоб у цих
історіях були правила, як поводитися під час нього: мити руки, дезінфікувати
їх, надягати маску тощо.
🖤 Тренуйте
правила безпеки при коронавірусі
Вчіть дітей правильно мити руки та
дезінфікувати їх. Якщо дитина не може одягнути медичну маску, навчіть її.
Починайте з маленьких кроків: спочатку дитина пограється маскою, далі можна її
перенести з місця на місце, одягти на голову чи руки, намотувати шарф на
обличчя, граючись, показати як дорослий носить маску. Цей навик не сформується
за один день, особливо у гіперчутливих дітей. Але необхідно спробувати.
🖤 Займайтеся
вдома
Дитина, яка навчалася до карантину,
тяжко переносить відміну занять, бо це були систематичні сталі острівки, які
вона мала. Зробіть такі острівки вдома. Постійно закріплюйте їх, внесіть у
режим дня більшість занять, які були до карантину.
🖤 Свіже
повітря на балконі чи біля вікна
Заплануйте в режимі дня вихід на балкон.
Нехай це буде той самий ритуал одягання та перевзування і похід на балкон, якщо
немає змоги та можливості вийти на вулицю. Свіже повітря та сонечко необхідні
для дитини. Якщо немає балкону, то відчиняйте вікно і нехай в квартирі стане
прохолодно, тепло вдягніться.
🖤 Зустрічайтеся
з учителями в онлайні
Дорослі люди для дитини з комплексними
порушеннями, з якими вона почувала себе в безпеці та спокої, є важливими для
неї. Чути їх голос та бачити важливо для дитини. Влаштуйте онлайн-зустрічі по
Skype, ZOOM чи зателефонуйте їм.
🖤 Не
сваріть себе за бруд в квартирі чи небажання вчитися, читати книжки
Дорослі мають великий градус тривоги та
страху. А страх штовхає нас виживати в будь-якій ситуації і задовольняти
фізіологічні потреби свої та дітей. Це є енерговитратним для будь-якої людини.
Тому навчання, читання книжок, слухання вебінарів часом на останньому місці.
Головне — фізіологічні потреби та здоров’я.
🖤 Турбуйтеся
про себе
Не забувайте. Спочатку маску на себе, а
потім на дитину. Пам’ятайте, що діти добре відчувають емоції батьків, хоч
інколи й не можуть сказати, але можуть показати власною поведінкою.