понеділок, 20 квітня 2020 р.

Завдання, які допоможуть дитині краще пізнати себе


Проект «Розвиток дитини» пропонує батькам, вихователям та вчителям тридцять вісім оригінальних завдань для розвитку навичок самоаналізу, а також аналітичного, логічного, творчого мислення, емоційного інтелекту, комунікативних навичок тощо.
Виконання запропонованих завдань сприятиме формуванню у дітей позитивного ставлення до себе та свого оточення, вихованню впевненості у собі та своїх освітніх і комунікативних можливостях, що є важливою запорукою всебічного розвитку дитини.
Я-висловлювання: виховуємо відповідальність. Це завдання допоможе дитині підвищити рівень усвідомлення своїх дій та їхніх наслідків, навчитися формулювати відповідальні Я-висловлювання. Виконуючи завдання, дитина розвиватиме навички читання, емоційний інтелект, самостійне мислення й дрібну моторику.
Мій ранок перед школою: вчимося планувати. Це завдання допоможе дитині навчитися планувати свій ранок протягом шкільного п’ятиденного тижня, збагатити словниковий запас і розвинути навички читання, закріпити знання днів тижня й рутинних дій.
Ключі до гарного настрою: пишемо про себе. Це завдання сприятиме пізнанню дитиною себе, розвитку емоційного інтелекту. У процесі виконання завдання дитина вчитиметься розпізнавати свої емоції й емоції інших людей, пояснювати реакцію на життєві події.
Рахуємо й малюємо смайлики з різними емоціями. Це завдання сприятиме розвитку емоційного інтелекту й математичної компетентності дитини. Дитині пропонується намалювати десять смайликів. У процесі виконання завдання дитина вчитиметься розпізнавати емоції співрозмовника й пояснювати власну реакцію на життєві події.
Що мені подобається? Цей комплект завдань допоможе дитині навчитися висловлюватися про свої вподобання в письмовій формі, пояснювати причини свого вибору. У кожному завданні дитині необхідно пояснити, чому їй щось чи хтось подобається.
Коло питань: дізнаємося одне про одного. Це завдання допоможе дитині більше дізнатися про своїх співрозмовників і співрозмовниць, розвинути навички читання й додавання. Завдання сприяє розвитку емоційного інтелекту, комунікабельності, уяви.
Малюємо свою велику мрію. Це завдання допоможе дитині визначити власні мрії та оформити на малюнку найбільш значущу (на думку дитини). Поміркувавши, дитина повинна вибрати мрію, яка її найбільше надихає, після чого намалювати цю мрію в передбаченому для цього полі.
Правила в малюнках: учимося співпрацювати. Пропоноване завдання сприятиме набуттю дитиною досвіду громадянської поведінки й свідомому вибору норм і моделей поведінки. Завдання спонукатиме дитину до роздумів над тим, які існують правила й чому люди їх дотримуються.
Чарівні фрази: вчимося словесно надавати підтримку. Це завдання допоможе дитині розвинути емоційний інтелект й усвідомити, яким чином через мовлення можна впливати на інших людей. Дитина збагатить словниковий запас, вчитиметься спілкуватися й висловлювати підтримку, а також менше реагувати на негативні висловлювання інших людей.
Портрет у промінцях: пізнаємо себе й своїх рідних. Це завдання сприятиме розвитку емоційного інтелекту, мовленнєвої культури дитини, усвідомленню індивідуальності, гідності й неповторності кожної людини. Дитині пропонується подумати про свої особисті риси й якості. Слова-характеристики потрібно записати на сонячних промінчиках.
Мій час: учимося планувати. Завдання орієнтоване на розвиток здатності дитини планувати власну діяльність, раціонально розподіляти час, розуміти, навіщо необхідно знати точний час, бути пунктуальною у школі й удома.
Визначаємо ознаки хвилювання. Це завдання – ще один крок до вивчення себе. Воно допоможе дитині навчитися усвідомлювати стан хвилювання, зробити висновок про те, які реакції в тілі для нього характерні. Таким чином дитина розвиватиме емоційний інтелект і самоусвідомлення.
Де я живу: малюємо свій район. Це завдання сприятиме розвитку уваги й спостережливості дитини під час прогулянки, навчить її/його краще орієнтуватись у своєму районі, звертати увагу на об’єкти, які знаходяться неподалік будинку.
Мої відповідальні кроки. Аналізуємо свій день. Це завдання допоможе дитині розвивати відповідальність, вміння організовувати й планувати роботу, приймати рішення. Виконуючи завдання, дитина долучатиметься до корисних справ у родині, вчитиметься робити відповідальний вибір, бути успішною.
Визначаємо й підвищуємо самооцінку. Це завдання допоможе дитині визначити рівень самооцінки й підвищити рівень самоусвідомлення. Завдання містить 15 тверджень, що стосуються ставлення до себе, критики, а також до помилок. Воно допоможе розвинути емоційний інтелект дитини й здатність до саморефлексії, а також навички письма.
Моя особиста інформація: орієнтуємося в своєму районі. Це завдання допоможе дитині вивчити важливу особисту інформацію, зокрема, домашню адресу, номер свого телефону й номери телефонів своїх батьків, розвинути навички письма.
Завжди, інколи, ніколи: вчимося висловлювати почуття. Це завдання сприятиме формуванню особистісно-оцінної компетенції дитини, розвитку здатності встановлювати причинно-наслідкові, смислові зв’язки між подіями життя та своїми переживаннями.
Скринька щастя. Що приносить нам задоволення? Це завдання сприятиме формуванню уявлення дитини про емоції, розвитку здатності позитивно мислити. Виконуючи завдання, дитина вчитиметься здійснювати емоційний самоаналіз, у неї формуватиметься емоційна компетентність і позитивне світосприйняття.
Ти – зірка! Вчимося планувати. Це завдання допоможе дитині розвивати навички культури праці, вміння організовувати та планувати роботу, раціонально розподіляти час, приймати рішення. Підсумовуючи свою роботу щодня та зафарбовуючи зірочки внизу сторінки, дитина може стати «зіркою» й отримати винагороду.
Самопрезентація «Дев’ять фактів про мене». Це завдання сприятиме розвитку емоційного інтелекту дитини, почуття самоприйняття, усвідомленню своєї індивідуальності. Виконуючи завдання, дитина вчитиметься висловлювати свої думки, почуття, ставлення та позиції.
Емоційний термометр: вимірюємо рівень почуттів. Це завдання сприятиме формуванню уявлення дитини про базові емоції й почуття, розвитку емоційного інтелекту. Це завдання розвиватиме інтерес дитини до емоційних переживань, формуватиме ціннісне ставлення до себе.
Рюкзак «Цікаво про мене». Це завдання сприятиме розвитку власного емоційного інтелекту, мовленнєвої культури дитини, збагаченню словникового запасу. Це завдання допоможе дитині проаналізувати себе, свої сильні сторони й уподобання, вихованню впевненості у собі та своїх можливостях, особистісному зростанню.
Записуємо позитивні думки. Це завдання допоможе дитині краще усвідомити свій емоційний стан та зосередитися на позитивних думках. Дитині пропонується п’ять хмаринок, у кожну з яких потрібно записати одну думку, що допомагає підтримувати гарний настрій.
Водоспад доброти: здійснюємо добрі вчинки. Це завдання посилить мотивацію дитини робити добрі справи, виховуватиме в ній бажання допомагати іншим та доброзичливість. Воно допоможе дитині відчути значущість своїх дій для оточення, стати більш відкритою та впевненою в собі.
Мій тиждень: учимось планувати справи. Це завдання допоможе дитині навчитись планувати свій час і важливі справи, ставити щоденні цілі й досягати їх, а також оцінювати виконану роботу. Завдання являє собою планер, дякуючи якому дитина вчитиметься цілеспрямованості та відповідальності.
Учимось добре піклуватися про себе. Це завдання сприятиме розвитку самосвідомості дитини, учитиме її піклуватись про себе, ураховуючи потреби свого тіла, розуму й душі, а також побічно впливатиме на розвиток самооцінки й усвідомлення нею своєї значущості й цінності як унікальної та неповторної особистості.
Аналізуємо свій позитивний досвід. Це завдання пропонує дитині згадати значущі ситуації в житті, під час яких вона відчувала в собі позитивні важливі якості. Завдання допомагатиме дитині стати мудрішою й добрішою.
Розкриваємо грані своєї особистості. Це завдання закликає дитину проаналізувати унікальні й неповторні особливості власної особистості, звернути увагу на те, що їй приносить справжню радість, поглянути на себе власним поглядом та очима оточуючих людей.
«Причини гніву»: тренуємо емоційний інтелект. Це завдання допоможе дитині краще зрозуміти себе й ті причини, що викликають у неї таку потужну й навіть іноді небезпечну негативну емоцію, як гнів. Виконуючи завдання, дитина зможе потренувати емоційний інтелект і попрацювати над навичками саморегуляції.
Долаємо хвилювання конструктивно. Це завдання пропонує дитині конструктивний підхід до подолання хвилювання. Завдяки йому вона зможе проаналізувати причини, що змушують її хвилюватись, і свої подальші дії, що допоможуть вирішити стресову ситуацію й, відповідно, заспокоїтись.
«Бажання та потреби»: тренуємо інтелект. Це завдання допоможе дитині замислитись над тим, що дійсно важливе в житті й без чого повноцінне існування людини неможливе, а також над безліччю бажань, що виникають щодня, але здебільшого мають сумнівні причини для задоволення, тобто є просто примхою або миттєвим порухом душі.
Вивчаємо сильні сторони своєї особистості. Це завдання допоможе дитині проаналізувати себе, свої сильні сторони й унікальні риси, зрозуміти, що в її думках, проявах і вчинках є таким, що гідне поваги, а також здатне слугувати запорукою особистісного зростання. Завдяки виконанню завдання дитина зможе підвищити самооцінку та здобути повагу до себе.
Власний посібник «Мої емоції та почуття». Цей комплект завдань сприятиме розвитку емоційного інтелекту дитини. Він дає можливість виготовити власний посібник, кожна сторінка якого буде присвячена певній емоції чи почуттю. Завдання мають специфічні формулювання, щоб допомогти дитині краще збагнути матеріал.
Мої цілі: учимося планувати. Це завдання допоможе дитині навчитися ставити перед собою актуальні цілі, ретельно планувати їх досягнення, учитися заздалегідь бачити користь (добрі наслідки), яку можна отримати в разі позитивного результату.
Аналізуємо себе: п’ять позитивних якостей (хлопчик). Це завдання допоможе дитині подивитись на себе з позитивного боку, пізнати себе як особистість, варту поваги та наділену певними особливостями, які вона може використовувати для власного розвитку.
Аналізуємо себе: п’ять позитивних якостей (дівчинка). Завдяки завданню дитина навчиться поважати себе та вірити у власні сили, адже, ретельно проаналізувавши себе, вона зможе виділити ті якості, які слугуватимуть їй добрим фундаментом високої самооцінки – запоруки успіху та цілеспрямованості.
Шкала тривоги. Це завдання покликане допомогти дитині окреслити для себе все, що здатне викликати в неї тривогу різного ступеня. Знання того, які саме події, ситуації, аспекти спілкування здатні вивести дитину із стану спокою, дозволить їй краще зрозуміти себе і тактику подальшої поведінки.
Шкала гніву. Це завдання покликане допомогти дитині краще пізнати себе, своє ставлення до різних проявів і поведінки інших людей або подій, ситуацій, а також зрозуміти причини появи в себе негативних емоцій. Завдання також допоможе батькам краще зрозуміти свою дитину.
Кожне завдання можна роздрукувати на звичайному або кольоровому принтері та використовувати необмежену кількість разів. Завантаження завдань для дітей доступне для користувачів сайту після швидкої реєстрації.

вівторок, 14 квітня 2020 р.

Цікаве дозвілля – профілактика стресів!



Оскільки наша з вами соціальна ізоляція затягнулася, і ресурси креативу, напевно, уже вичерпуються, вам допоможе не лише в організації навчання, а ще й з ідеями для дозвілля підбірка корисних і цікавих посилань. Клікайте на кольоровий текст ( у ньому приховане посилання) – і всемогутній інтернет перенесе вас до цікавинок.
За роботою, хатніми справами та дистанційним навчанням зовсім нема часу почитати дитині казку на ніч? Тоді до ваших послуг цікавинка #1 - проект UA:Казки .  Хіп-хоп виконавиця Alyona Alyona, учасниця гурту “YUKO” Юлія Юріна, телеведучий Майкл Щур, ресторатор Євген Клопотенко, Jamala, солістки гурту “Dakh Daughters“, учасниця гурту “Pianoboy” Оля Шурова – це ще далеко не всі, хто долучився до озвучування казок народів світу, а ще до кожної казки є розроблені ілюстрації, які можна завантажити та використати як розмальовки.
Цікавинка #2 - компанія “Google” спільно з Міністерством культури України зробили віртуальний тур музеями України просто неба. Це сім автентичних музеїв: народної архітектури та побуту “Шевченківський гай” (Львів), Національний музей народної архітектури та побуту (Ужгород), Мамаєва Слобода (Київ), Резиденція Богдана Хмельницького (Чигирин), Запорізька Січ та інші. Кожен з них становить собою віртуальну подорож, де можна перенестися на століття назад і доторкнутися до минулого, познайомившись з українською культурою і побутом.
Для змістовного дозвілля – цікавинка #3 - youtube - канал "Цікава наука"  Виявляється, людське око неабияк еволюціонувало, Цельсій не  винаходив шкалу Цельсія, а краплі дощу теоретично взагалі неможливі. Приємність у тому, що всі ролики цього ютуб-каналу перекладені та озвучені українською мовою, а їх там – дуже багато і на різні наукові теми: з фізики, астрономії, біології, географії та математики. Погодьтеся, вивчати історію з роликів «Світова історія і коти» , «Історія очима курки» та «Як туалет змінив історію» набагато цікавіше, ніж вивчати її лише за підручником.
Цікавинка #4 - NASA запустило сервіс, де можна подивитися що бачив телескоп Hubble у твій день народження . Щоправда, не конкретно в той же день, коли ти народився, а в цей же день іншого року. Тому вибрати на сайті можна день і місяць, а рік – як пощастить, то може й співпасти. Якщо космічний знімок, який видасть вам сайт, сподобається, його можна завантажити собі безкоштовно. Також можна прочитати коротеньку інформацію про об’єкт, який на ньому зображено.
Сподобалася тема космосу? Тоді – цікавинка #5 :  невеликий тест (12 запитань) від  музею космонавтики ім. С. П. Корольова , який визначить,  наскільки ви готові до польоту в космос?
І продовжує тему космосу цікавинка #6 – виявляється, існує спеціальний сайт, на якому можна побачити скільки людей передбачає в космосі просто зараз , і він має саме таку адресу  - https://www.howmanypeopleareinspacerightnow.com/ , що в перекладі означає «скількилюдейєукосмосіпростозараз».
А ще є цікавинка #7 – офіційний сайт міжнародної космічної станції - http://mks-online.ru/ , де можна наживо подивитися онлайн-трансляцію з борту МКС
А якщо бажаєте спуститися з космосу на землю – то дізнатися якомога більше про неї зможете за допомогою віртуальної екскурсії по  Музею природничої історії , розташований він у Вашингтоні, і має у своїй колекції понад 500 мільйонів екземплярів рослин, тварин, корисних копалин, мінералів, каменів, метеоритів, а також культурних артефактів, створених людиною.

субота, 11 квітня 2020 р.

Для дітей і дорослих. Сім технік, як зняти тривожність під час карантину



Що більше тривоги, то більше ми «розділяємося» з тілесністю
«Тілесне усвідомлення» і «протитривожність» для дітей (і дорослих). Сім простих практик.
«Тілесне усвідомлення» — це те, що дозволяє і нам, дорослим, знизити тривожність, повернути відчуття «справжнього» і контролю над побутовістю. «Усвідомлення» — активність «мережі оперативного спокою» нашого мозку — зараз допомагає впоратися з карантинним напруженням. І це те, чого було б добре навчити дітей. Чим більше тривоги і напруження, тим більше ми «розділяємося» з тілесністю.
Ось про що вам потрібно  домовитися з дітьми.
1.Щогодини   зупиняйтеся і «дослухайтеся» до тіла. Де є напруження, холод, тепло, чого тіло «хоче»? Чи не час поїсти? Чи потрібно піти в туалет? Побігати, потягнутися, обійнятися? Обов’язкова програма — зробити ковток води.
2.Ми уявляємо, що долоня — це сонячний промінь. Торкайтеся до різних частин тіла дитини своєю долоньою, а дитина відчуває, як тепло і сонячне світло наповнюють і розслаблюють це місце. Повільно торкайтеся до чола, живота, плеча, пальчиків на руці, проходьте «врозкид» по всьому тілу. А малюк уявляє, як тепло і світло наповнюють і зігрівають його.
3.Граєте в «пластилін»: знаходимо місце, де в тілі відчувається напруження, і «розминаємо» його, як розминають долоньками трохи затверділий пластилін
(можна уявити крижинку або замішувати тісто).
4.Малюйте «пряникову людину» і просіть, щоб дитина позначила будь-якими знаками (хрестиком, каляками-маляками), де в цій людині «живе» смуток, або радість, чи злість — залежно від емоції, яку вона проживає.
5.Вигадайте для неї практику — Стрижі й Орли. Переміщайтеся з нею по кімнаті, «перетворюючись» на стрижів — швидко «летіли», часто змахуючи крилами. Попросіть її відчути, як б'ється серце, коли вона «стриж», що відбувається з диханням. Які — швидкі чи повільні — у неї думки. Запитайте, що відбувається із зором, що змінюється (зір стає тунельним). Розповідайте  їй, що іноді, коли нам потрібно швидко виконати дію, уникнути небезпеки, коли нам тривожно, ми, мов ті стрижі, стаємо стрімкими і активними. Але довго в такому стані «літати» не можна. Ми дуже стомлюємося, наше серце, наша нервова система не витримають. І ми не побачимо, куди далі «летіти».
А потім ми перетворюємося на Орлів. Орел ловить хвилю. Майже не змахуючи крилами «летить», не поспішаючи. Велично, на повний розмах своїх крил. Я питала у дочки: «А якою ти зараз себе почуваєш? Відчуваєш, як глибоко і повільно, спокійно дихаєш, як почувається твоє тіло, як б'ється серце? А що змінилося в погляді? (Зір може бути більш периферійним, ми можемо звертати увагу на більшу кількість деталей)». Іноді нам важливо бути стрижами. Іноді — Орлами. Стан Орла став нашою «тілесною медитацією» для спокійного усвідомленого уповільнення.
6.Доторкніться долонькою до різних поверхонь — до теплої батареї (зупинитися, дослухатися до відчуттів), до щоки, до скла, до мокрої поверхні, до чогось дерев’яного, пухнастого. Робити це повільно. «Сканувати», як змінюється настрій.
7.Є «барометр» настрою —  час від часу запитуйте у дітей: «Ти як?». І вона показує великий палець: вгору означає радість, донизу — смуток, вбік — злість. Це дає їй можливість відрефлексувати, усвідомити власний стан, щонайменше — назвати його. І залежно від того, що вона «показує»,  питайте: «Тебе обійняти, хочеш води, хочеш побути на самоті?». Часом вони самотужки переводить положення пальця з «нижньої» позиції у «верхню». І починає посміхатися, ніби «важіль настрою» сама повернула.

ЯК ВИЗНАЧИТИ ЧИ КОМФОРТНО ДИТИНІ В КОЛЕКТИВІ?

Дитина не завжди може висловити словами те, як вона відчуває себе в колективі. Навіть якщо проблеми є, батьки часто дізнаються про них через...